بر اساس آموزه های عرفانی

محل لوگو

روش های درست اندیشیدن درباره دوران پیری


روش های درست اندیشیدن درباره دوران پیری

توضیح درباره عکس: جیان لوئیجی بوفون، دروازه بانی که در سن بالای 40 سال هنوز هم حرف اول را در دنیای حرفه ای فوتبال می زند. او هرگز باور ندارد که بالا رفتن سن و سال برابر است با کم شدن توان جسمی و ذهنی...

چهار باور نادرست درباره دوران پیری وجود دارد که با اتخاذ روش درست که مستند به واقعیت هاست، می توان در مسیر اصلاح آنها گام برداشت.

باور نادرست اول: با بالا رفتن سن، عضلات تحلیل می روند.

واقعیت: چنین اتفاقی تنها در صورتی می افتد که شما شرایط تحلیل عضلانی را فراهم آورید. بسیاری از ما حتی در سن چهل سالگی کاهش توده ی عضلانی و تحلیل رفتن عضلات را تجربه می کنیم.

در گذشته باور دانشمندان بر این بود که با افزایش سن، میتوکندری ها دیگر مانند گذشته کار خود را به درستی انجام نمی دهند. این ساختار سلولی در هر یک از سلول های بدن وجود دارد و مواد غذایی و اکسیژن را به انرژی مورد نیاز بدن تبدیل می کند و اگر کار خود را به درستی انجام ندهد علاوه بر اینکه مواد زاید در سلول ها جمع می شوند، مواد غذایی سوزانده نمی شوند و در عوض به شکل چربی در سلول های چربی ذخیره خواهند شد. اما تاکنون ثابت شده است که کم کاری میتوکندری ها در افراد جوان بی تحرک هم دیده می شود. از سوی دیگر افراد مسنی که به طور منظم به ورزش های هوازی می پردازند دارای میتوکندری هایی سالم و فعال هستند.

باور نادرست دوم: با بالا رفتن سن، ذهن مانند آبکشی می شود که قادر نیست چیزی را در خود نگه دارد.

واقعیت: در هر سنی می توانید به تقویت ذهن بپردازید، تمام سلول های بدن،از جمله سلول های عصبی، با ورزش تقویت و بازسازی می شوند. این واقعیت در آزمایش هایی که بر روی موش ها انجام گرفته، ثابت شده است. موش هایی که در محفظه ها بی تحرک نگه داشته می شوند نسبت به موش هایی که هر روز فعالیت بدنی دارند، از قدرت یادگیری کم تری برخوردار هستند.

در یکی از تحقیقات دانشگاهی که در سال گذشته نیز ثابت شد افراد مسن تنها با 40 دقیقه پیاده روی سریع، در سه روز از هفته، به فوایدی غیر قابل انکار در تقویت حافظه دست می یابند. در این مطالعه مغز افراد مسن در طی یک سال مورد بررسی قرار گرفت و دانشمندان دریافتند حجم هیپوکامپ(بخشی از مغز که کنترل حافظه را در اختیار دارد) در افراد مسنی که به طور مرتب پیاده روی می کردند تا دو درصد افزایش یافته است.

باور نادرست سوم: با بالا رفتن سن تراکم استخوان کاهش می یابد و استخوان ها کوتاه تر می شوند.

واقعیت: البته تنها اگر شما به تحریک سلول های بنیادی نپردازید.

پوکی استخوان و کاهش تراکم استخوانی نه تنها دردناک است بلکه ناتوان کننده نیز می باشد. بسیاری از افراد مسن تنها به خاطر ترس از سقوط و شکستگی استخوان های ضعیفشان بر روی یک صندلی راحتی میخکوب می شوند.

در طی آزمایشی که در دانشگاه کارولینا صورت گرفته است، ثابت شد با ورزش و تحرک، سلول های بنیادی به سلول های استخوانی تبدیل خواهند شد. در این تحقیقات ابتدا موش های مورد آزمایش بی تحرک نگه داشته شدند. مشاهده شد که سلول های بنیادی در این موش ها به سلول های چربی تبدیل شدند. در مرحله ی بعد سلول های همین موش ها را با سیگنال های مکانیکی تحریک کردند. در نتیجه ی تحریک مکانیکی ساخت سلول های چربی متوقف شد و ساخته شدن بافت استخوانی آغاز شد.

باور نادرست چهارم: اگر سنتان بالا رفته است و تاکنون ورزش نکرده اید، دیگر ورزش کردن فایده ای نخواهد داشت.

واقعیت: هرگز دیر نیست!

بدیهی است که هر قدر زودتر فعالیت ورزشی و زندگی پر تحرک را برگزینید شانس بیشتری برای یک زندگی سالم و خوب خواهید داشت اما این بدان معنا نیست که ورزش در سنین بالا هیچ ارزشی نداشته باشد.

تحقیقات در آمریکا و اروپا نشان داده است هر نوع فعالیت فیزیکی، در هر سنی کمک می کند تا تلومرها در سلول های بدن سالم باقی بمانند. تلومرها کلاهک های کوچکی در انتهای هر کروموزوم هستند که در تقسیم سلولی نقشی حیاتی ایفا می کنند.

اگر تلومرها کوتاه شوند تقسیم سلولی کاهش خواهد یافت و با تحلیل تدریجی تلومر تقسیم سلولی حتی به صفر خواهد رسید. تنها با میزان متوسطی از فعالیت فیزیکی در طی روز خواهید توانست طولانی تر و بهتر عمر کنید.

برگرفته از مجله راز، شماره 5/ ص66

  انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 324

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

نسخه های کاربردی و کوتاه

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما