بر اساس آموزه های عرفانی

محل لوگو

روش های موفقیت از نگاه مارک زاکربرگ


روش های موفقیت از نگاه مارک زاکربرگ

مارک زاکربرگ جوان‌ترین میلیاردر این کره خاکی است که شبکه اجتماعی فیس‌بوک هم اکنون ماهانه بیش از یک میلیارد کاربر فعال دارد را راه‌اندازی کرد. وی رئیس و مدیر اجرایی فیس بوک است و ثروت وی در ماه جولای ۲۰۱۵ ، حدود ۳۹ میلیارد دلار تخمین زده شده است. وی به واسطه ماموریت اجتماعی که بر دوش خود احساس می‌کند سعی دارد مردم جهان را به یکدیگر پیوند دهد.

ابتکار زاکربرگ در حال حاضر مردم را به گونه‌ای به هم مرتبط کرده که هیچ پلتفرم دیگری نتوانسته تا این اندازه در این کار موفق باشد. به خاطر اخلاق کاری، وسواس عجیب و غریب وی در پوشیدن لباس های همرنگ یا انتخاب رنگ آبیبه خاطر داشتن کوررنگی یا هر چیز دیگری که هست، شکی نیست که زاکربرگ یکی از تاجران موفق و تحسین برانگیز است.

روش های موفقیت از نگاه مارک زاکربرگ

1) هدف بزرگ داشته باشید

زاکربرگ می‌گوید که هرگز قصد نداشت فیسبوک را به عنوان یک شرکت راه اندازی کند. طبق گفته زاکربرگ، او فیسبوک را شخصا به این جهت راه اندازی کرده تا نیاز جهان را به برقراری ارتباط با یکدیگر بر طرف نماید. ماموریت اجتماعی وی همیشه"ساختن دنیایی آزادتر و مرتبط تر بوده است." مارک در یکی از نامه هایش به سهامداران می‌نویسد:« فیسبوکاز ابتدا به خاطر اینکه یک شرکت باشد، ایجاد نشد. فیسبوک به خاطر به انجام رساندن یک ماموریت اجتماعی یعنی ساختن جهانی آزاد تر و مرتبط تر ساخته شد.»

2) بهترین استعدادها را استخدام کنید

زاکربرگ در سال ۲۰۰۸ ، شریل سندبرگ را از گوگل با سمت مدیر ارشد مدیرعامل به استخدام شرکت خود در آورد. وی با انجام این کار، به حقیقتی که به خاطر آن معروف نشده بود، اعتراف کرد: "مهارت های مردمی".

این انتصاب تنها یکی از انتصاب هایی بود که مارک به خاطر بهتر کردن اوضاع شرکت خود انجام داد. گرچهدیدگاه و چشم انداز وی سال ها این شرکت را رهبری کرده است، اما به احتمال زیاد بدون داشتن یک تیم خوب و مناسب این شرکت هرگز به هدفش نمی رسید.

3)سرعت بالا و ساختارشکنی

به لطف زاکربرگ و نامه ای که به سهامداران بالقوه نوشت، فیسبوک مدت‌هاست که به این شعار معتقد است و به آن ایمان دارد. او هرگز از انجام اقدامات سریعی که بتوانند همه چیز را به لرزه در بیاورند و همچنین احتمال اشتباه که همیشه وجود دارد، ابایی نداشته است.

وقتی فیسبوک اولین‌بار نیوز فید(News feed) را معرفی کرد، هنگامه و غوغایی در میان کاربران این شبکه اجتماعی برپا شد، به اندازه‌ای که یک گروه اعتراضی در سایت، بعد از چند روز 7000000 عضو پیدا کرد. کاربران به خشم آمده بودند، و به نظر می رسید فیسبوک به پایان کار خود رسیده است. اما آن‌ها تنظیمات حریم خصوصی را افزودندو سعی کردند به کاربران نشان دهند که فیسبوک چگونه کار می کند. در نهایت کاربران به استفاده از آن عادت کردند و حتی به آن علاقه مند شدند.

4) بیشتر از هر چیزی به خانواده خود اهمیت بدهید

این یکی از درس های ضروری کارآفرینی است که هر تاجری می‌تواند آن را از زاکربرگ یاد بگیرد. او می داند که توجه و وقت گذراندن با خانواده چقدر مهم است. در تعقیب موفقیت هیچ چیز بدتر از آن نیست که در پایان روزکسی را نداشته باشید که موفقیت خود را با او تقسیم کنید. مهم نیست که چقدر می خواهید موفق باشید و پله های ترقی را با چه سرعتی طی کنید، هرگز نباید خانواده تان را نادیده بگیرید و از آنها غافل شوید.

در ۱۹ می ۲۰۱۲ ،مارک زاکربرگ با پریسیلا چان ازدواج کرد و آنها زندگی خوب و خوشی با یکدیگر دارند.

وقتی دخترشان به دنیا آمد، مارک دو ماه مرخصی گرفت. اهمیتی ندارد که مارک در این دو ماه چه کارهایی می توانست انجام دهد، مهم کارهایی است که او در ماه های آینده و سال های بعد از آن انجام می دهد.

5) مشکلات دشوار، راه حل های ابتکاری به دنبال دارند

مارک زاکربرگ به کارآفرینان توصیه می‌کند نوآور و خلاق باشند. گرچه پیشگویی در مورد آینده فیسبوک دشوار است، اما این حقیقت که این سایت شبکه اجتماعی توانسته مدت‌ها با موفقیت دوام بیاورد، خود یک دستاورد است.

نوآوری، بهره وری در سرمایه و نیروی کار را افزایش می دهد، اما اگر این نوآوری خاص، اعتبار جدیدی خلق کند که پیش از این وجود نداشته، مشکلات زیادی در پی خواهد داشت که قبلا وجود نداشتند.و برای حل این مشکلات نیاز به ایده های خلاقانه است. مشکلاتی که به کارهای خلاقانه مربوط می‌شوند، راهکارهای خلاقانه هم می طلبند.

6) سادگی

"کارها را تا جایی که امکانش هست داده کنید، اما نه ساده تر." (آلبرت انیشتین)

این نقل‌قول مورد علاقه و محبوب زاکربرگ است و قطع به یقین وی به این اصل بنیادین عمل می‌کند. با فیسبوک به سرعت می‌توان متوجه شد که موضوع از چه قرار است و تمرکز این شبکه اجتماعی همیشه بر روی بخش‌های لازم و ضروری بوده است.

7)"نه"گفتن را یاد بگیرید

با محبوبیت فیس بوک در میان کاربران، طرح‌های پیشنهادی زیادی مثلاً برای محصولات جدید یا مشارکت مطرح شد. در مواردی هم زاکربرگ پیشنهاد خرید کل شرکت فیسبوک به قیمت بسیار بالا را دریافت کرد. به هر حال، او همیشه نگاهش به ماموریتی است که خود را ملزم به انجام آن می داند و اگر در مسیری چیزی را نامناسب ببیند، فقط به آن"نه" می گوید. این یعنی مارک زاکربرگ تمرکز فوق‌العاده روی کارش دارد و چیزهایی جز او جزئی او را از مسیرش منحرف نمی کنند. چیزهایی که نمی توانند برای یک کسب و کار نوپا مخرب باشند.

8) نیاز به رشد و پیشرفت مداوم

زاکربرگ به دنبال تغییر است، به دنبال رشد و پیشرفت هم هست. در روزهای ابتدایی، او یک تیم رشد ترتیب داد تعهدشان این بود که افراد بیشتری را به ثبت نام در فیس بوک ترغیب کنند. فیسبوک متوجه شد که کاربران به حداقل ۱۰ دوست در سایت نیاز دارند تا همچنان به سراغ این شبکه اجتماعی بیایند، بنابراین جریان ثبت نام را راه انداخت و ویژگی اظهار نظر یا Suggestion را تنظیم کرد تا به افراد در یافتن کسانی که ممکن است بشناسند، کمک کند.

فیسبوک بخشی از این رشد و پیشرفت را مدیون توانایی اش در گوش دادن به حرف های کاربران است. تمرکز زاکربرگ همواره بر دو چیز بوده است: داشتن مسیری مشخص برای این شرکت (پیشرفت مداوم) و تیم بزرگی که سکاندار حرکت آن در این مسیر است. با وجود چنین توجهی، رشد و پیشرفت اجتناب ناپذیر خواهد بود.

9) به اهداف بلند مدت فکر کنید

فقط سه سال پس از راه اندازی فیس بوک، یاهو پیشنهاد خرید یک میلیارد دلاری این شرکت را مطرح کرد. زاکربرگ این پیشنهاد را رد کرد و گفت:« من اینجا هستم تا چیزهای مهمی را برای بلند مدت بسازم. هر چیز دیگری غیر از این باعث حواس پرتی می شود.» چشم انداز بلندمدت فیسبوک بی شک برآمده از هدف بلندبالای مارک زاکربرگ بود.

10) خودتان را به چالش بکشید

زبان ماندارین همواره جایگاه نخست را در لیست سخت ترین زبان های دنیا دارد. بهترین زمان یادگیری زبان های جدید، در سن کودکی، ده سالگی یا حداکثر در سن نوجوانی است. بزرگسالان برای تسلط به یک زبان جدید معایب شناختی بالایی دارند. پس تصور کنید که یاد گرفتن سخت ترین زبان دنیا برای مارک ۳۰ ساله چقدر می توانست دشوار باشد، مارک این زبان را انتخاب کرد چون "زبان چینی دشوار است و مارک هم عاشق چالش های دشوار.»

 

  انتشار : ۶ بهمن ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 457

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

نسخه های کاربردی و کوتاه

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما