در نمایشنامه هملت نوشته شکسپیر، پولونیوس به پسرش لائرتس توصیه جالب توجهی می کند:«گوش هایت را به همه و زبانت را به برخی بسپار.» بخش مهمی از فرآیند ارتباط کلامی به گوش کردن مطالب گفته شده اختصاص دارد.
ما به طور معمول حاضر نیستیم وقت بگذاریم و به حرف دیگران گوش کنیم. بسیاری از مردم ارتباط را تنها در سخن گفتن می دانند. اما در ارتباط مؤثر باید از خود پرسید که آیا واقعا گوش می کنید یا منتظر نوبت خود برای سخن گفتن هستید؟ اگر پیش از پایان سخنان طرف مقابل، درباره پاسخ خود می اندیشید، در واقع شنونده نیستید.
برای اینکه گیرنده و شنونده خوبی باشیم، باید سکوت کنیم و به دیگری به دقت گوش دهیم. گوش کردن مؤثر شامل چهار محله مختلف است:
1. شنیدن: دقیقا با توجه به کلمات ادا شده از طرف مقابل، حرف های او را به دقت بشنویم.
2. تفسیر: آنچه شنیده ایم با توجه به منبع معنی موجود در مغز خود تفسیر کنیم. تفسیر غلط به درک غلط منجر می شود. واژگان، رفتار،فرهنگ،دانش و تجربیات متفاوت به تفسیرهای متفاوتی منجر می شود.
3. ارزیابی: درباره آنچه تفسیر کرده ایم، قضاوت می کنیم و دیدگاهمان را با آن مقایسه می نماییم.
4. پاسخ: به گوینده این اطمینان را می دهیم که پیامش را درک کرده ایم. این پاسخ ممکن است به شکل کلامی یا غیر کلامی بیان شود.
بهترین حالتی که می توان شنونده خوبی بود این است که به دیگری نشان دهیم به حرف هایش علاقمند هستیم. به این ترتیب او را به ادامه حرف زدن تشویق می کنیم. برای این کار،باید به او توجه کنیم. همچنین با تکان دادن سر یا بیان عبارت هایی مختصر، علاقه مان را به سخنان او نشان دهیم. برای مثال بگوییم:«خب»،«چقدر جالب»،«درسته»،«بله».
روش های پیشنهادی دیگر برای گوش کردن مؤثر:
برگرفته از کتاب اصول و تکنیک های برقراری ارتباط مؤثر با دیگران، اثر: قادر باستانی
برچسب های مهم