بر اساس آموزه های عرفانی

محل لوگو

روش های از بین بردن زمینه دروغ در زندگی زناشویی


روش های از بین بردن زمینه دروغ در زندگی زناشویی

دروغ عملی است که فرد کم و بیش به طور عمدی سعی می کند گفتار یا عمل نادرست خویش را در ذهن دیگران درست و حقیقی جلوه دهد. در واقع، دروغ سخن و مطلبی است که مطابق با واقع و حقیقت نیست؛ یعنی بین آنچه که توسط فرد بیان می شود و آنچه در جهان خارج وجود دارد رابطه ی منطقی و صحیح وجود ندارد. دروغ گویی یک صفت ناپسند است که بعضی از افراد بدان مبتلا هستند و در میان بعضی چنان شایع است که گویی به صورت عادی تلقی می شود. باید توجه داشت که لغزش دروغ گویی از دوران کودکی پایه گذاری شده است؛ زیرا وقتی کودک در روزهای اول زندگی توانایی سخن گفتن را پیدا می کند و قادر به حرف زدن می شود، حتی اگر بر اساس تخیل سخنی خلاف واقع بگوید، چون سخن او برای والدین شیرین است، در نتیجه، با خنده و شادی از او استقبال کرده و او را مورد تشویق قرار می دهند؛ غافل از این که همین امر موجب رشد این نابهنجاری در کودک می شود و بدین سان شخصیت کودک شکل می گیرد.

اکثر انسان ها در ابتدا و شروع روابط عاشقانه به طرز افراطی دروغ می گویند. در این مرحله از زندگی نیز باز برای ساختن تصویری مناسب از خود دروغ می گوییم، مخصوصا زمانی که پای جنس مخالف به این بحث باز شود، دروغ نیز خود به خود وارد می شود؛اما هنگامی که افراد ازدواج می کنند، این دروغ ها به نسبت دوران نامزدی و یا دوستی کمتر می شود.

بعضی از مردها معتقدند که نباید به همسرشان حقیقت را ابراز کنند و تصور می کنند با دروغ گویی می توانند همسر خود را قانع کرده و به قول معروف گول بزنند، اما در اکثر موارد این مسئله به نتیجه ی مطلوب نمی رسد و سبب اختلاف شدید خانوادگی می شود؛ زیرا مردان مانند زنان آن قدر با ظرافت دروغ نمی گویند که دروغشان برای همیشه پنهان بماند. زنان نیز به خطر دروغ گفته شده از سوی همسرشان دلخور می شوند. از طرفی زنان به دلیل احساسات لطیفشان زودرنج تر از مردان هستند. آنان با تلنگری کوچک روحیه شان به هم ریخته و حالت افسردگی و اضطراب در چهره شان به خوبی مشاهده خواهد شد.

حداقل انسانیت دروغ نگفتن است

سه نمونه از دروغ های رایج مرد به همسرش و روش های پیشنهادی:

دروغ رایج اول: بسیاری از مردان از این که احساس می کنند زنان تحمل شنیدن حقیقت را ندارند، به سادگی دروغ می گویند.

روش: شاید دروغ گویی آنها فقط به خاطر ناراحت نکردن همسرشان باشد، اما این را بدانند که هر چقدر هم که همسرشان از بیان حقیقت نگران و مشوش می شود، اما بهتر از دروغ گفتن است؛ زیرا روزی حقیقت در نزد زن فاش شده و آن زمان است که دنیا در برابر چشمان زن سیاه خواهد شد و کار به جاهای باریک خواهد کشید. پس دروغ نگویید. و اما یک توصیه به زنان: در صورتی که احساس کردید همسرتان به دلیل مصالح زندگیش به شما دروغ گفته و این دروغ تأثیر چندانی در وضعیت زندگی زناشویی و عشق و محبت بین شما ندارد بهتر است به روی خود نیاورید و از کنار آن بگذرید. مطمئن باشید همسرتان خواهد فهمید و شرمنده ی شما خواهد شد.

دروغ رایج دوم: بعضی از مردان در برابر غر زدن زنشان مجبور به گفتن دروغ هایی می شوند که در انجام و برآورده ساختن آن ناتوان هستند.

روش: به این گونه زنان باید گفت که هیچ گاه همسر خود را تحت فشار نگذارید و از او درخواست های غیر طبیعی نداشته باشید. مردی که زیر بار فشار سخن های همسرش باشد، دست به دروغ گویی می زند و به همسرش وعده هایی می دهد که خودش هم می داند از عهده ی آن بر نمی آید؛ اما به خاطر ساکت کردن همسرش و جلوگیری از کشمکش و جنگ اعصاب مجبور به دروغ گویی می شود. در این جا زن مقصر است. هر زنی باید شرایط همسرش را بداند. غرور و شخصیت مرد نباید زیر پا لگد مال شود. یک زن باید همسرش را آنقدر دوست داشته باشد که اگر زندگی، کمی و کاستی داشت، همراه و در کنار همسرش با مشکلات دست و پنجه نرم کند نه اینکه سبب لاف زنی و اغراق گویی و دروغ گویی همسرش شود.

دروغ رایج سوم: مردان برای اینکه در برابر همسر خود به قول معروف کم نیاورند، سعی می کنند دروغ بگویند. بعضی از زنان عادت دارند مزایای مردان دیگر را به رخ همسر خود بکشند؛ برای مثال می گویند شوهر دوستم مرد بسیار شجاعی است و یا این که بسیار دست و دلباز است و همه ی مال و اموالش را در اختیار همسرش گذاشته است. مردان به این مسئله حساسیت نشان می دهند و آنان دوست ندارند همسرشان مرد دیگری را برتر از او ببیند. گاهی مردان در برابر تمجید همسرشان از مرد دیگر دست به گفتن دروغ هایی می زنند؛ مثلا می گویند امروز در خیابان با پسر جوانی هیکل مند دعوا کردم و او را به شدت زدم. او چنین دروغی را می گوید تا اظهار دارد که او شجاع است.

روش: زن نباید محیطی فراهم کند که همسرش را وادار به گفتن دروغ هایی شاخدار کند. شما نباید شوهر خود را با مرد دیگری مقایسه کنید؛ بلکه او را همان طور که هست دوست داشته باشید.

 

منبع: 110 ویروس زندگی/ اثر احمد طرماح

محصولات پیشنهادی:

  انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 417

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

نسخه های کاربردی و کوتاه

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما