بر اساس آموزه های عرفانی

محل لوگو

مغز جراحی مغز


مغز جراحی مغز

(زندگینامه پروفسور مجید سمیعی)

مجید سمیعی در 29 خرداد 1316 در تهران به دنیا آمد. پدر او از خانواده های سرشناس رشت و مادرش شیرازی بود. چند سال اول زندگی مجید در تهران گذشت تا این که خانواده اش تصمیم گرفتند به رشت برگردند و در محله تلفن خانه(بحرالعلوم) ساکن شدند.

او از همان دوران ابتدایی استعداد زیادی از خود نشان داد و توانست دوران تحصیلش را در یکی از مشهورترین دبیرستان های یزد یعنی شاهپور به اتمام رساند. بعد از پایان دوران دبیرستان، مجید با موافقت خانواده اش برای ادامه تحصیل به آلمان رفت.

با توجه به علاقه ای که از کودکی به پزشکی و به خصوص جراحی مغز داشت تحصیل در رشته های زیست شناسی و پزشکی را آغاز کرد و در رشته پزشکی بسیار خوش درخشید. چیزی از دوران تحصیلش نگذشته بود که توانست جایزه ویژه وزارت علوم ایران برای برترین دانشجویان مقیم اروپا را از آن خود کند.

در این دوران بود که او وارد دوره تخصصی جراحی مغز و اعصاب شد و این دوره را زیر نظر کورت شورمن آغاز کرد. مجید سمیعی تنها 33 سالش بود که موفق به دریافت مدرک بورد تخصصی در رشته جراحی مغز شود.

در سال 1349 پروفسور مجید سمیعی عنوان دانشیاری در رشته ی جراحی مغز و اعصاب را دریافت کرد و به عنوان معاون دپارتمان جراحی مغز و اعصاب دانشگاه ماینتس کارش را آغاز کرد. تنها یک سال بعد او موفق شد درجه استادی را در این رشته کسب کند. در همین سال بود که عنوان استادی و ریاست در دپارتمان رشته ی جراحی مغز و اعصاب در دانشگاه ملی ایران(شهید بهشتی) به پروفسور سمیعی پیشنهاد شد؛ اما او مشغله های زیاد خود در دانشگاه ماینتس نتوانست این پیشنهاد را بپذیرد.

در سال 1350 پروفسور سمیعی نخستین دوره آموزشی جراحی میکروسکوپی را پایه گذاری کرد و شش سال بعد با کمک بنیاد فولکس واگن آلمان، اولین آزمایشگاه برای تمرین جراحی میکروسکوپی را تأسیس کرد.

دردهمین سال نیز ریاست دپارتمان جراحی مغز و اعصاب در بیمارستان نورداشتات هانوفر آلمان را عهده دار شد.

این سال ها، سال های تلاش بی وقفه او برای تکمیل پروژه جراحی میکروسکوپی بود، پروفسور سمیعی همزمان با فعالیت های علمی بی وقفه اش پیشنهادهای بسیاری برای ریاست دپارتمان های جراحی مغز و اعصاب داشت که در نهایت سمت استاد جراحی مغز و اعصاب دانشگاه هانوفر را پذیرفت. توانمندی های او به حدی بود که توانست برای چندین سال پاپی، ریاست هر دو دپارتمان جراحی مغز و اعصاب در بیمارستان نورداشتات و دانشگاه پزشکی هانوفر را عهده دار باشد.

سال 1979 سالی سرنوشت ساز در زندگی پروفسور سمیعی بود، او نخستین دوره آموزشی جراحی قاعده جمجمه جهان را در شهر هانوفر پایه گذاری کرد و در سال های 1997 تا 2001 به سمت ریاست فدراسیون جهانی انجمن های جراحی مغز و اعصاب برگزیده شد.

فعالیت های پروفسور سمیعی در این دوره ها ادامه داشت، تا اینکه او تصمیم گرفت پا را از مرزهای آلمان فراتر گذاشته و مؤسسه بین المللی علوم اعصاب را در چین سازماندهی و تاسیس کند.

شاید تصویر ساختمان خصوصی پروفسور سمیعی را دیده باشید، ساختمانی که شبیه مغز طراحی و اجرا شده است. این مرکز خصوصی در دهه نود و در شهر هانوفر شروع به کار کرد.

مرکز INI با بهره گیری از بهترین پزشکان بین المللی و پیشرفته ترین و جدید ترین تکنولوژی های دنیا کار می کند و با کیفیت ترین خدمات سلامت را به بیماران مغز و اعصاب ارائه می دهد.

پروفسور سمیعی حدود 14 سال پیش از ریاست دپارتمان های جراحی مغز و اعصاب در بیمارستان نورداشتات و دانشگاه پزشکی هانوفر اعلام کرد و تمام توان خود را به توسعه ی این مؤسسه اختصاص داد؛ در حال حاضر ریاست INI را خود او و پسرش، پروفسور امیر سمیعی بر عهده دارند.

بی شک تمام فعالیت های پروفسور سمیعی به آلمان یا دیگر کشورهای خارجی محدود نمی شود، او به عنوان مشهورترین جراح مغز در جهان، خدمات زیادی را نیز برای هموطنانش انجام داده است.

پروفسور سمیعی از سال 2004 ریاست دپارتمان جراحی مغز و اعصاب بیمارستان میلاد تهران را عهده دار است. او در این سال ها دوره های آموزشی و جامع بسیاری برای کارکنان و دانشجویان این دپارتمان اجرا کرده است.

همین فعالیت ها باعث شد این دپارتمان به یکی از توسعه یافته ترین و پیشرفته ترین مراکز جراحی مغز و اعصاب تبدیل شود. یکی از معتبرترین سمپوزیوم های بین المللی جراحی مغز و اعصاب توسط پروفسور سمیعی و به طور مستمر در تهران برگزار می شود.

تاسیس بنیاد فرهنگ و علم گیلان و مرکز تحقیقات سرطان شناسی رشت از دیگر فعالیت های آموزشی پروفسور سمیعی در ایران هستند. وی هدف از تأسیس بنیاد را ایجاد فضای همدلی بین دانشمندان علوم مختلف و فرهیختگان برجسته ی گیلان عنوان کرد. پروفسور سمیعی همچنین اعلام کرد که 3 نفر از پزشکان متخصص گیلانی برای فراگیری دوره ی Fellowship و PHD به مدت 2 تا 3 سال به آلمان می روند و مخارج آن ها نیز تأمین شده است.

نکاتی کوتاه درباره پروفسور سمیعی:

1. تاسیس بیمارستان فوق تخصصی 400 تختخوابی سمیعی در رشت در اسفند 1387 و با حضور گرهارد شرودر صدر اعظم سابق آلمان.

2. تاسیس بیمارستان فوق تخصصی و بزرگ ترین مرکز تحقیقات علوم مغز و اعصاب جهان به همت مؤسسه ی خیریه متوسلین به امام رضا(ع) در تهران(2.5 برابر بزرگ تر از مرکز مغز و اعصاب هانوفر آلمان)

3. پروفسور سمیعی در طول فعالیت های خود بیش از 12000 بیمار را به طور موفقیت آمیز عمل کرده است.

4. نوشتن صدها مقاله و 17 جلد کتاب و تربیت شاگردان در تمام نقاط جهان

5. ریاست افتخاری فدراسیون جهانی جوامع جراحی مغز

6.در سال 1367 شمسی رئیس جمهور آلمان غربی نشان خدمت درجه 1 دولت آلمان را به پروفسور سمیعی اهدا کرد. در همین سال جایزه ی علمی ایالت نیدرزاکسن آلمان نیز به پاس قدردانی از فعالیت در راه پیشرفت جراحی مغز و اعصاب به وی اعطا شد.

7. دریافت عالی ترین نشان افتخاری دولت چین در مهرماه 1367 از رییس جمهور چین

8. در سال 2014 از سوی آکادمی بین المللی جراحان مغز و اعصاب برنده ی جایزه ی برترین جراح مغز سال شد.

9. در مهرماه سال 1390، دانشگاه تهران از پروفسور سمیعی تقدیر کرد و به او دکترای افتخاری اعطا کرد.

10. پروفسور مجید سمیعی در سن 19 سالگی عاشق دختر عموی خود شد و در سال 1961 با مهشید سمیعی ازدواج کرد. دارای دو فرزند با نام های امیر و امیره هستند. دختر او، امیره سمیعی در رشته ی اقتصاد تحصیل کرده است و پسرش، امیر سمیعی، پروفسور مشهور جراحی مغز و اعصاب و معاون مؤسسه بین المللی علوم اعصاب هانوفر است.

  انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 383

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

نسخه های کاربردی و کوتاه

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما