بر اساس آموزه های عرفانی

محل لوگو

11 روش برای رفع خستگی بعد از کار زیاد


11 روش برای رفع خستگی بعد از کار زیاد

1.با چای سبز شروع کنید

گاهی از فکر این که قرار است امروز کمدهای لباس یا انباری را تمیز کنید، به خودتان می لرزید! از همان ابتدا استرس سراغ تان می آید اما برای این که با آرامش کار را شروع کرده و پایان دهید، یک لیوان چای سبز دم کرده آماده کنید. چند حلقه لیموترش هم توش بیندازید. چای سبز به دلیل داشتن ترکیبی به نام «ال – تیانین» باعث آرامش اعصاب و روان می شود.

2.با شکلات ادامه دهید

هنگام کار، هم انرژی جسمی و هم روانی مصرف می کنید. بنابراین باید جسم و روان آرام شوند. بهترین روش برای تزریق انرژی به جسم و روان، خوردن چند تکه شکلات تلخ است.

این نوع شکلات حاوی ترکیب هایی است که میزان ترشح هورمون استرس«کورتیزول » را کم می کند و آرامش را دوباره به جسم و روانتان باز می گرداند. از جهتی دیگر به بهبود سوخت و ساز بدن نیز کمک می کند.

3.از آدامس كمك بگیرید

معمولا هنگام کار، فکر پرواز می کند. از بدترین تا بهترین خاطره ها، دوره می شوند؛ به ویژه که ممکن است هر لحظه از بین لباس های کمد، کتاب ها و عطر و ادویه ها، خاطره ای بیرون بزند و حال آدم را منقلب کند. جویدن آدامس یکی از روش های کنترل اضطراب است. به این دلیل که جویدن آدامس باعث کاهش سطح کورتیزول خون - هورمون استرس می شود.

4.حرکات تعادلی پاها را انجام دهید

دست ها را از هم باز کرده اید، یک پا را تا زاویه ۳۰ درجه از زمین بلند کنید. چند ثانیه صبر کنید و پا را به حالت اول بازگردانید. این کار را با هر پا ۱۰ بار انجام دهید. و سایر حرکات تعادلی که در اینترنت قابل جستجوست.

5. پاها را ماساژ دهید

اگرچه در اثر کار و روی پا ایستادن، همه بخش های پا کوفته و خسته می شوند اما معمولا کف پا بیشتر از دیگر بخش ها خسته می شود. این خستگی علاوه بر کف پا معمولا به ناحیه کمر نیز منتشر می شود. برای برطرف کردن خستگی کف پا، روی زمین دراز بکشید. توپ والیبال را برداشته و در فاصله بین دیوار و کف پا قرار دهید. اکنون با کمک کف پا، توپ را روی دیوار بالا و پایین قل بدهید. این کار را به آهستگی انجام دهید و بگذارید کف پا کاملا با توپ ماساژ داده شود.

6. چند لحظه رهاشويد

هیچ ورزشی به اندازه دراز کشیدن روی زمین و رها کردن همه اندام های بدن از گرفتگی دائمی نیست. روی فرش دراز بکشید و بالشتی را زیر سرتان بگذارید. اندام های بدن را را رها کنید و بگذارید از سر تا نوک پایتان در وضعیت آرام قرار گیرد. اگر بالش اسفنجی باشد و سر کاملا داخل آن فرو برود، حس آرامبخشی آن بیشتر است.

7. بدن را بکشید

کار منزل، تمام بخش های بدن را تحت تاثیر قرار داده و باعث کوفتگی آن می شود. حرکات کششی، یکی از روش های رفع خستگی تمام بدن است. برای این کار روی زمین دراز بکشید. دست ها را بالای سر قلاب کنید. سپس تا جایی که می توانید، دست ها را به سمت بالا و پاها را به سمت پایین بکشید. لحظاتی مثلا 5 ثانیه در این حالت بمانید و بعد بدن را رها کنید. این کار را ۱۰مرتبه انجام دهید. در مرحله بعد، ضمن کشش بدن، بدن را کمی به سمت راست بچرخانید. چند ثانیه صبر کنید. دوباره به حالت اول برگردید. چرخش به سمت راست بدن را ۱۰ بار انجام دهید. به همين شکل، برای سمت چپ بدن هم اجرا کنید. سپس بنشینید و دست ها را به همان شکل قلاب کرده و به سمت جلو بکشید. اگر مشکلی ندارید،الان سعی کنید دست ها را به همان شکل کششی، به نوک انگشت های پا برسانید. چند ثانیه به همین شكل باقی بمانید و بعد بدن را رها کنید. این کار را هم۱۰ بار انجام دهید.

8. دست ها را ماساژ بدهید

این شیوه ماساژ، ماساژ معمولی نیست . این روش کمک می کند تا علاوه بر از بین رفتن کوفتگی دست، ضربان قلب که در اثر فعالیت افزایش یافته است، به حالت نرمال برگردد. اگر علاوه بر کار منزل، کارهای دیگری مانند تایپ یا نوشتن انجام می دهید، این ماساژ برای رفع خستگی زیاد شما، عالی است. برای این کار، با یک دست، کف دست دیگر را ماساژ دهید. بدین ترتیب که شست دست را کف دست گذاشته و چهار انگشت را پشت دست. نقطه به نقطه از بالای کف دست شروع کنید. در ناحیه مدنظر شست و چهار انگشت را محکم کنید سپس به شکل چرخشی ماساژ دهید. این کار را در تمام سطح کف دست انجام دهید.

با دست دیگر هم همین طور رفتار کنید. کوفتگی کف دست، انگشت ها و شانه برطرف شده و از جهتی ضربان قلب به حالت عادی باز می گردد.

9. نفس بکشید

هنگام کار بهتر است پنجره را باز کنید تا هوای تازه وارد اتاق شود. ضمن این که به دلیل کار، گرد و غبار در فضا پر می شود اما برای این که حالتان خوب شود و بتوانید با آرامش کارها را ادامه دهید، دم پنجره بیستید. کمی پاها را از هم فاصله دهید. از کمر به سمت پایین خم شوید. بدن را آزاد کنید و دست ها را به سمت داخل پا ببرید. چند ثانیه در همین حالت باقی بمانید و بعد با حرکت دست ها به سمت بالا، باز کردن آنها از هم و صاف کردن کمر، نفس عمیق بکشید. این کار را نیز ۱۰ بار انجام دهید.

10. از توپ استرس کمک بگیرید

دست ها، معمولا بیشتر از نقاط دیگر بدن خسته می شوند. علاوه بر این که انجام کار در منزل، کاری استرس زاست. به همین جهت باید علاوه بر رفع خستگی، استرس را هم از بدن دور کرد. برای این کار از توپ استرس (توپ پلاستیکی کوچک قابل فشردن) استفاده کنید. هر ساعت یک بار، دست از کار بردارید و این توپ را به شکل های مختلف در دستتان فشار دهید. به این روش علاوه بر رفع استرس، خستگی مچ، انگشت ها و کف دست ها نیز از بین می روند.

11.آرام نفس بکشید

در همان حالتی که دراز کشیده اید، به آرامی نفس بکشید. به نفس کشیدن خود دقت کنید. آنها را بشمارید. با هر بار نفس کشیدن، سعی کنید هرچه خستگی و فکر ناخوشایند است، از درون جسم و روح بیرون بکشید و دور بریزید. این روش نفس کشیدن، ذهن و جسم را به تعادل رسانده و باعث کاهش و کنترل فشار خون می شود. ضربان قلب به حالت نرمال بازگشته و خستگی به طور کامل از تن خارج می شود.

  انتشار : ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 298

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

نسخه های کاربردی و کوتاه

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما