بر اساس آموزه های عرفانی

محل لوگو

روش انتخاب موسیقی مناسب برای مطالعه


روش انتخاب موسیقی مناسب برای مطالعه

نه تنها گوش دادن به موسیقی باعث می شود که انسان از مطالعه کمتر خسته شود، بلکه می تواند به شما کمک کند اطلاعات را بهتر به ذهن بسپارید.با این وجود همه موسیقی ها در هنگام مطالعه شما را متمرکز نمی کنند.

1.انتخاب موسیقی مناسب بدون شعر

یک موسیقی بدون شعر انتخاب کنید تا حواستان پرت نشود. در حالی که معمولا ممکن است ترجيح دهيد که به ترانه هایی با اشعار گوش کنيد، اما بهتر است در هنگام مطالعه سراغ ترانه هایی بدون متن برويد؛ اشعار می توانند به راحتی باعث حواس پرتی شما شوند، به خصوص هنگامی که آنها را می شناسید و می توانید هم آوازی کنید.

۲.گوش دادن به موسیقی یکنواخت و آرامبخش

آهنگ هایی با ریتم تند و با تنوع بالا ،می توانند باعث حواس پرتی شما شوند.

اگر یک آهنگ باعث می شود که شما به رقص یا هیجان در آیید، برای مطالعه اصلا مناسب نیست.

موسیقی اسپا( Spa music)یک نوع عالی از موسیقی آرامبخش است که می توانید در هنگام مطالعه گوش کنید.

و اما اسپا موزیک چیست؟ موسیقی طبیعت، صدای باران، صدای دریا، صدای آرام پیانو، صدای پرندگان و هر نوع موسیقی ای که موجب آرامش و ریلکسیشن می شود. از این نوع موسیقی در مدیتیشن نیز استفاده می شود.

موسیقی و مطالعه

۳. گوش دادن به موسیقی کلاسیک

برخی مطالعات نشان می دهد که گوش دادن به موسیقی های کلاسیک می توانند به شما کمک کنند تا اطلاعات را بهتر در ذهن نگه دارید. این نوع موسیقی به دلیل اینکه شعرندارد، کمتر باعث حواس پرتی شما می شود. در هرحال، شما هنوز هم باید از آهنگ های خیلی شاد و تند در هنگام مطالعه دوری کنید.

قطعات رمانتیک پیانو و سمفونی های آهسته برای مطالعه مناسب است.موسیقی کلاسیک ولفگانگ آمادئوس موتزارت به نام " Piano Concerto No. 23 " می تواند یک موسیقی خوب برای مطالعه باشد. و شما همچنین می توانید موسیقی کلاسیک یوهان سباستین باخ به نام " " Air on a G String را نیز امتحان کنید.

۴.گوش دادن به موسیقی الکترونیک با ریتم ملایم

اگر شما موسیقی کلاسیک دوست ندارید، می توانید موسیقی الکترونیک با ریتم ملایم گوش دهید. به دنبال موسیقی الکترونیکی باشید که اشعار نداشته باشد و تغییرات و نوسانات شدیدی نیز نداشته باشد. به هر حال شما موسیقی ای را می خواهید که به عنوان پس زمینه و محو در مطالعات شما باشد؛ حالا چه آکوستیک(مثل کلاسیک) و چه الکترونیک . این بستگی به نوع سلیقه شما دارد.

۵.استفاده از موسیقی سایر ملل

اگر می خواهید چیزهایی جدید و غیر تکراری را تجربه کنید، از موسیقی های موجود در همه مناطق مختلف جهان استفاده کنید؛ موسیقی هایی در ملل مختلف جهان با ابزارها، زبان ها و سازه های متنوع که در هنگام مطالعه نیز کمتر حواس شما را پرت می کنند. به عنوان مثال، شما می توانید در اینترنت موسیقی های "محلی ایرلندی"، " آفریقای جنوبی" یا "موسیقی کارائیب" را جستجو کنید.

۶.در تفریحات از موسیقی های شاد و با ریتم تند استفاده کنید

برای تفریحات خودتون از موسیقی های شاد و انگیزشی استفاده کنید؛ موسیقی سریع با صدای بلند می تواند در مواقعی که شما در تعطیلات به سر می برید، به شما انگیزه دهد و کمک کند. پس از گوش دادن به چند موسیقی مورد علاقه(البته شبیه به موسیقی مطالعاتی نباشد.) خود را بیشتر آماده برای مطالعات می کنید. فراموش نکنید که هنگام مطالعه دوباره به موسیقی بدون کلام و آرامش بپردازید!

نکات:

۱. قبل از شروع مطالعه، یک لیست پخش ایجاد کنید. ایجاد این لیست پخش، شما را از پریشانی و تشویش ذهن هنگام مطالعه در می آورد؛ چرا که جستجوی آهنگ جدید و تغییر موسیقی تمرکز شما را بر هم می زند.

لیست پخش آهنگ های مطالعه خود را بر روی تلفن یا رایانه خود قرار دهید. سپس، وقتی می خواهید شروع به مطالعه کنید،فقط دکمه PLAY را فشار دهید.

نکته: اگر لیست پخش خود را ایجاد نکردید، می توانید لیست پخش خود را در سایت موسیقی Spotify.com ایجاد کنید. سایتی با هزاران موسیقی با کلام و بی کلام.توی ایران هم سایت های موسیقی مشابهی هست.

۲. موسیقی خود را با صدای متوسط تا کم پخش کنید. در حالی که در حال مطالعه هستید، باید در پس زمینه مطالعات پخش شود. اگر موسیقی بیش از حد بلند باشد، تمرکز، سخت خواهد بود. اگر در حال خواندن یا نوشتن فهمیدید که زمان مطالعه طول کشیده و سخت مطالعه می کنید، می تواند نشانه ای از آن باشد که موسیقی در حد غیر طبیعی بالا است.

۳. از هدفون برای گوش دادن به موسیقی تا حد امکان خودداری کنید.(اگر چه هدفون برای مطالعه در کتابخانه بسیار مناسب است.) استفاده از هدفون، ایجاد یک موسیقی برای پس زمینه را سخت تر می کند. در هر حال اگر شما مجبور به استفاده از هدفون شدید، سعی کنید صدا را تا حد امکان پایین نگه دارید.

هدفون و مطالعه

۴. آهنگ را تغییر دهید اگر احساس می کنید مزاحم است. اگر به یک آهنگ گوش می دهید و متوجه می شوید که شما در حال شادی کردن،بشکن زدن یا رقصیدن در صندلی خود هستید، این نشانه ای است که آهنگ، مزاحم شما کار شماست. اگر کاملا روی یک آهنگ متمرکز شده اید،احتمالا اطلاعاتی را که در حال مطالعه هستید، حفظ نمی کنید! آهنگ را تغییر دهید. بررسی کنید که کدام آهنگ ها، ذهن شما را منحرف می کنند. با گذشت زمان، شما یاد خواهید گرفت که چه نوع موسیقی ای برای مطالعه بهترین خواهد بود.

 

  انتشار : ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 311

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

نسخه های کاربردی و کوتاه

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما