بر اساس آموزه های عرفانی

محل لوگو

روش تربیت و رشد کودکان با قصه


روش تربیت و رشد کودکان با قصه

داستان و قصه نقش بسیار مهمی در تکوین شخصیت کودک دارد. از طریق قصه ها و داستان های خوب، کودک به بسیاری از ارزش های اخلاقی پی می برد. پایداری، شجاعت، امیدواری، جوانمردی، طرفداری از حق و حقیقت و استقامت در برابر زور و ستم ارزش هایی هستند که هسته ی مرکزی بسیاری از قصه ها و داستان ها را شکل می دهند.

از جمله مهم ترین پیامدهای داستان خوانی، نزدیک کردن اعضای خانواده به یکدیگر است. در اینجا، خواندن برای کودک به یک جریان اجتماعی تبدیل می شود زیرا او در معرض اطلاعات گوناگون در مورد جامعه، مردم و رویدادهای اجتماعی قرار می گیرد. وقتی پدر و مادر برای او کتاب می خوانند در واقع به او الگو می دهند. بردن کودک به نمایشگاه ها و فروشگاه های کتاب به آنها فرصت می دهد بین کتاب ها بگردند و با کمک بزرگترها کتاب مورد علاقه ی خود را پیدا کنند.

همچنین عضو کردن کودکان در کتابخانه های عمومی از وظایف پدر و مادرهاست. وقتی کودک خواندن را یاد گرفت و برای خواهر، برادر یا پدر و مادر خود داستان خواند، حس اعتماد به نفس در او تقویت می شود. با این همه کودکان هر قدر هم در خواندن توانا شوند و مهارت پیدا کنند، هنوز نیاز دارند کسی برایشان کتاب بخواند. برای کودک مفهوم خواندن چیزی فراتر از تلفظ کلمات است. همچنین شنیدن داستان به شکل گروهی بسیار دلپذیرتر از تنهایی خواندن آن است.

در اینجاست که نقش مدرسه و خواندن به صورت گروهی مطرح می شود. مدرسه با برنامه ریزی صحیح، کاری را که از خانه شروع شده است می تواند پیگیری کند. مدرسه اولین جایی است که کودکان را به طور رسمی با خواندن و متون مکتوب آشنا می کند.

وظیفه ی بزرگسالان تنها ایجاد اشتیاق به خواندن در کودکان نیست. بلکه آنها باید برای تداوم خواندن در گروه های سنی، برنامه هایی را پیش بینی کنند تا عادت به خواندن در کودک پایدار و نهادینه شود.

کتاب هایی که برای کودکان انتخاب می شود باید جذاب، عمیق و شیرین باشند و با تجربه ها، نیازها، علایق و توانایی های آنها هماهنگ باشد و به کنجکاوی ها و آرمان های بلند پروازانه آنها پاسخ مثبت دهد. کتاب مناسب، تخیل کودکان را تقویت می کند و بر تجربه های او می افزاید. به او لذت می دهد و او را به خواندن علاقمند می کند.

به همین منظور مجموعه داستان های زیر در قالب یک DVD به شما پیشنهاد می گردد.

پیشنهاد:

این مجموعه شامل 48 داستان صوتی قدیمی مخصوص کودکان است که با صدای گیرای مرتضی احمدی همراه است.

لیست داستانها را در زیر خواهید دید:

علیمردان خان/ سه بچه خوک ( گرگه بد گنده) / امیر ارسلان نامدار / داستان جن پینه دوز/ سیندرلا/ زورو/ گربه چکمه پوش/ پینوکیو/ علیمردان در شهر شیطان/ آلیس در سرزمین عجایب انگشت طلایی/ آرش کمانگیر/ آوازه خوان های شهر قصه/ بز بز قندی/ دالی موشه/ دزده و مرغ فلفلی/ گالیور در جزیره کوتوله ها/ گردن کج گلابی با صدای مرحوم مقبلی و مرحوم مهر پرور غنچه گل سرخ/ سیندرلا/ غول خودخواه/ گربه های اشرافی و گربه های زیر شیروانی/ حسن و خانم حنا/ حسن کچل/ کدو قلقله زن/ کرم شب تاب/ خاله پیرزن ، گربه بلا موش ناقلا / شش جوجه کلاغ و یک روباه/ آقا موش شکمو/ خاله سوسکه/ خاله سوسکه کجا میری/ خرگوش ها و ستاره ها/ ننه قوزی

به اضافه آهنگ کارتن های قدیمی (ترانه های گلنار - هاچ زنبور عسل -از سرزمین شمالی - لاکی لوک - آنشرلی و پرین) و... دوست دارید این آهنگ رو با تعداد زیادی از قصه هاش رو یک بار دیگه بشنوید.

در صورت تمایل بر روی لینک "دوست دارم" کلیک کنید.

دوست دارم

  انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 345

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

نسخه های کاربردی و کوتاه

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما