بر اساس آموزه های عرفانی

محل لوگو

روش L.O.C.A.T.E در ارتباطات مؤثر با مشتری


روش L.O.C.A.T.E در ارتباطات مؤثر با مشتری

یکی از روش های خوب در راستای ساده سازی و ساده گویی مطالب علمی، به نحوی که در ذهن مخاطب به خوبی جای گرفته و یادآوری شود، خلاصه کردن کلمات کلیدی با ردیف کردن حرف اول آنها در کنار یکدیگر است. در اینجا در خصوص روشL.O.C.A.T.E  در ارتباط مؤثر با مشتری که هر کدام از حروف، معرف یک کلمه طلایی هست، توضیحات بیشتری ارائه می کنیم.

1. گوش کردن به مشتری(Listen): یکی از ایرادات بسیاری ازبازاریابان و فروشندگان این است که مسلسل وار برای مشتری حرف می زنند، غافل از اینکه مشتریان بیشتر دوست دارند ما به حرف آنها گوش دهیم و متوجه شویم که خواسته های ایشان و تقاضایشان چیست؟

هنر گوش کردن یکی از مهم ترین مهارت هایی است که بازاریابان و فروشندگان حرفه ای به صورت پیوسته در خویش تقویت می کنند. آنها با گوش کردن مؤثر به صحبت های مشتری، می توانند از علایق و سلایق آنها بیشتر اطلاع یابند تا بتوانند با راهنمایی صحیح ایشان و توجه به نکاتی که آنها را خشنود می سازد، مدیریت مذاکره را بر عهده داشته باشند و به توافق مبتنی با رابطه ی برد طرفین برسند.

2.نگاه کردن به مشتری(Observe): نگاه کردن به مشتری نیز یکی از اصول اساسی در برقراری ارتباط مؤثر است. وقتی که ما با نهایت احترام و نرمی به مشتریان خویش نگاه می کنیم، به نحوی که اعتماد به نفس خویش را نیز به آنها نشان می دهیم، موفقیت بیشتری در ارتباطات خواهیم داشت. دزدیدن نگاه می تواند این موضوع را به ذهن مشتری منتقل سازد که ما به حرف های خویش ایمان نداریم، به همین دلیل از تلاقی نگاه خویش با آنها نگران هستیم. پس مدیریت نگاه، یکی از اصول اساسی در ارتباطات مؤثر است.

3. ترکیب با شرایط محیطی(Combine): ترکیب با شرایط محیطی هم از موارد با اهمیت است. منظور این است که محیط در فرآیند انتقال پیام بسیار مؤثر است. برای مثال وقتی که سر و صدا در محل مذاکره بالا باشد، اثربخشی ارتباط کم می شود. یا وقتی که فضا بیش از حد معمول سرد یا گرم باشد، افراد می خواهند سریع تر از آن فضا خارج شوند، بنابراین از بهره وری گفتگو و مذاکره کاسته خواهد شد.

ارتباط فروشنده و خریدار

4. پرسش از مشتری(Aak questions): پرسش از مشتریان به ما در فهم نیاز ها و خواسته های ایشان کمک می کند. ما با پرسش های صحیح، مدیریت گفتگو را به عهده خواهیم داشت. حتی می توانیم با طرح سؤالات به جا و صحیح، مشتریانی که در حالت گارد یا بی تفاوتی هستند را وادار به صحبت کنیم و به این طریق آنها را به سمت فازهای همراهی و همدلی هدایت کنیم. حتی امروزه می گویند مشاور خوب کسی است که سؤالات خوب طرح می کند. با پیش بینی سؤالات هدفمند و تیزهوشی در طرح سؤالات مناسب که از لابه لای کلمات مشتری به ذهن ما می رسد، در ارتباطات شایسته تلاش کنیم.

5. صحبت با دیگران(Talk to others): یکی از نکاتی که همواره به بازاریابان و فروشندگان جوان یادآور می شوم این است که در میز مذاکره فقط با رییس تیم مقابل صحبت نکنید بلکه با چرخاندن نگاه خود و همچنین به حرف گرفتن سایر افراد، به صورت منظم در مشارکت جمعی آنها اقدام کنید. این عمل باعث می شود که تمام افراد احساس مهم بودن بکنند و این احساس سبب شادی درون آنها می شود و حتی می دانیم که انسان ها وقتی شاد هستند، بیشتر خرید می کنند. همچنین همیشه به ویزیتورها که به مغازه ها،داروخانه ها و عطاری ها و... مراجعه می کنند توصیه می کنم که هیچ گاه نقش شاگرد مغازه ها را دست کم نگیرید. با نگاه کردن به آنها به هنگام صحبت با صاحب مغازه و نظرخواهی و احترام به شاگردها نشان دهید که برای شما مهم هستند. چون به راستی چنین هم هست. این را بدانیم که آنها ممکن است قدرت تصمیم گیری نداشته باشند، اما حتما قدرت تصمیم سازی دارند. آنها نیروهای تأثیرگذار بر رییس خویش هستند. پس به آنها نهایت احترام را بگذارید و با ایشان دوست شوید. آنها سپس خود تسهیل کننده ی شما در راستای هدف های فروشتان خواهند بود.

6. همدلی(Empathize): یعنی اینکه از زاویه ی نگاه فرد مقابل هم به موضوع بنگرید. خودتان را به جای همسرتان، فرزندتان، رییستان و کارمندتان، مشتریان و... بگذارید و از خود بپرسید اگر من به جای او بودم، از خودم چه انتظاراتی داشتم و سپس که به آن انتظارات فکر کردید، حال از خود بپرسید خوب حالا که این طرف هستم چقدر از آن انتظارات را خودم انجام می دهم. این تکنیک ما را تکان می دهد و به خود می آورد. من مطمئن هستم اگر همین تکنیک به خانواده ها آموزش داده شود، بسیاری از درگیری های بین زوجین حل خواهد شد و هر کس فقط از زاویه ی دید خود به موضوع نگاه نمی کند.

بیایید تکنیک همدلی و کل روش L.O.C.A.T.E را در روابط شخصی و سازمانی و در هنگام ارتباط با مشتری به طور صحیح به کار بریم و از برکات و ثمرات ارزشمند آنها بهره مند شویم.

 

  انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 419

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

نسخه های کاربردی و کوتاه

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما