بر اساس آموزه های عرفانی

محل لوگو

به بهانه شب یلدا؛ ابراز عشق مهم ترین روش ایجاد ارتباط مؤثر


به بهانه شب یلدا؛ ابراز عشق مهم ترین روش ایجاد ارتباط مؤثر

بیشتر مردم راه های ایجاد و حفظ پیوندهای مهرآمیز را نمی دانند و در ابراز عشق و علاقه ی خود ناتوان هستند و زبانی بسته دارند. دلیل این مطلب این است که این افراد در محیط هایی پرورش پیدا کرده اند که در آن ابراز عشق و علاقه وجود نداشته است و آن ها نتوانسته اند ابراز عشق را بیاموزند. در اغلب خانواده های سنتی فرهنگی حاکم است که ابراز عشق و علاقه را مجاز نمی داند و چنین عملی را مترادف با بی حیایی می داند. با آن که همه می دانند که عشق با اقرار نکردن می میرد و بر زبان جاری نکردن آن موجب ایجاد بزرگ ترین رنج ها و فاصله ها می شود معمولا اغلب مردم تا لحظه ی مرگ هم به عزیزانشان نمی گویند که آن ها چه اهمیت و ارزشی در زندگیشان دارند. اغلب عواطفشان را نثار سنگ های سرد گور می کنند و دسته گل ها را فقط برای مردگان می برند. همسران در حضور دیگران به یک دیگر ادای احترام نمی کنند و احترام ها و قدردانی ها را به غریبه ها بیشتر از عزیزانی که دوستشان می دارند نثار می کنند. در اغلب خانواده ها صدای عشق به ندرت شنیده می شود و هنگامی هم که ابراز علاقه ای در کار باشد در خفا و آرام و با خجالت و شرم بر زبان جاری می شود. در حالی که والدین در حضور کودکان خود به راحتی نزاع می نند و حرف های خشن و ناپسند را با صدای بلند و با شدت تمام بر زبان جاری می کنند.

انسان ها در هیاهوی شهرهای پر ازدحام در کنار هم و تنها زندگی می کنند و مجال ارتباط های انسانی به حداقل رسیده است. اگر گاه گاهی مهمانی و مراسمی هم باشد و اعضای فامیل گرد هم جمع شوند غذایی یا میوه ای در سکوت صرف می شود یا محاورات بیهوده ای صورت می گیرد اما هیچ مکالمه ای که انتقال دهنده ی عاطفه ای باشد انجام نمی شود و هیچ کس از غم ها و شادی های دیگری خبردار نمی گردد و به آن اعتنایی نمی کند.

آن گاه همه خود را با تنقلات یا موبایل و تلگرام و اینستاگرام و تماشای تلویزیون مشغول می کنند یا به ورق بازی و سرگرمی های بیهوده ی دیگری می پردازند تا در جمع هم بتوانند از جمع بگریزند و به خلوت و تنهایی فرو بروند و به خویش مشغول باشند.

آمار سرسام آور خودشی و طلاق و اعتیاد و بیماری های روانی و عصبی و انسان هایی که به قول احمد شاملو در بستری خفته در کنار هم در دورترین حجمی از یکدیگر قرار دارند و هم زیستی شان در کنار هم فقط استمرار آزار یکدیگر است،حاکی از این مطلب است.

اما روشی اولیه و ابتدایی:

اگر والدین هم چنان که مسکن و پوشاک و خوراک و امکانات رفاهی را برای پرورش جسم فرزندانشان فراهم می کنند و امکان تحصیل را برای پرورش ذهنشان مهیا می کنند، عشق را هم برای پرورش روحشان ابراز کنند و آن ها را تشویق و ترغیب کنند تا از عواطف و شادی ها و اندوه هایشان سخن بگویند و به حرف هایشان با احترام و تکریم گوش فرا دهند، آن ها هم یاد می گیرند که عاطفه و علاقه ی خود را آشکار کنند و بدین ترتیب مهارت های ایجاد ارتباط مؤثر را فرا گرفته، در زندگی فردای خویش به کار می برند.

برگرفته از کتاب در آغوش عشق/ رضا سلیمی منش

  انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 354

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

نسخه های کاربردی و کوتاه

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما