بر اساس آموزه های عرفانی

محل لوگو

ارتباطات مؤثر؛ اساسی ترین روش برای برقراری ارتباط مؤثر


ارتباطات مؤثر؛ اساسی ترین روش برای برقراری ارتباط مؤثر

آیا تا به حال کسی در مورد شما دچار سوء تفاهم شده است؟ آیا تا به حال پیش آمده که کاری را با نیت و انگیزه ای خوب انجام داده باشید، ولی دیگران آن را بد تلقی کرده باشند؟

پژوهشی علمی نتیجه شگفت انگیزی را از ارتباط بین انسان ها ارائه می دهد. در این تحقیق مشخص شده است که 70 درصد ارتباطات- در یک فرهنگ و با یک زبان- اشتباه فهمیده یا اشتباه تفسیر می شوند. بسیاری اوقات اصلا متوجه نمی شویم معنایی که در ذهن ما بوده، در ارتباط با طرف مقابل، اشتباه برداشت شده است.

ارتباط مؤثر در گرو توان ما در درک این واقعیت است که دیگران ما را چطور می بینند. زمانی ارتباط مؤثر است که فرستنده بتواند تأثیری را که از حرف هایش انتظار دارد، بر روی گیرنده ببیند. یعنی«نیت و انگیزه ما» با «برداشت طرف مقابل» مساوی یا خیلی نزدیک به هم باشد.

اساسی ترین روش در مؤثر بودن ارتباط آن است که ما نیت و انگیزه خود را به بهترین وجه روشن سازیم و آنچه می خواهیم بگوییم یا احساس کنیم، با صادقانه ترین حالت، به وسیله کلام و به همان میزان به شکل غیر کلامی بیان کنیم.

نباید تصور کنیم که دیگران می دانند در فکر ما چه می گذرد. از این رو باید کلامی روشن و مشخص داشته باشیم تا گیرنده مجبور به ذهن خوانی نباشد.

ارتباط مؤثر با موانع مختلفی روبرو می شود. بخشی از این موانع عبارتند از: فقدان دانش و اعتبار یکی از طرفین ارتباط، گوش نکردن یا شنیدن مطلب دلخواه، تعصب در شنیدن، وجود افکار از پیش مشخص شده و پیش داوری، خساست در دادن یا رد و بدل کردن اطلاعات، گوشه و کنایه زدن، در لفافه صحبت کردن، زود نتیجه گیری کردن، قضاوت کردن افراد، درگیری در بحث و جدل، کمبود وقت، انحراف از موضوع اصلی، از دست دادن صبر و حوصله و ضریب پایین شکیبایی، نصیحت کردن و لحنی اندرزگویانه داشتن، عدم توجه به نیازهای روحی و شخصیتی مخاطب و مشخص نبودن اولویت های ارتباط برای خود و مخاطب.

هدف از ارتباط مؤثر آن است که رابطه بهتری با دیگران داشته باشیم، زندگی خوش تری را با آن ها پایه ریزی کنیم و از زندگی، لذت و مسرت بیش تری ببریم. درجه ای که در آن ارتباطات را لذت بخش می دانیم، کاملا به احساسی بستگی دارد که ما از فرد مقابل خود داریم. اگر فرد مقابل را دوست داشته باشیم، ارتباط برای ما لذت بخش خواهد بود.

  انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 438

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

نسخه های کاربردی و کوتاه

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما