بر اساس آموزه های عرفانی

محل لوگو

روزنامه نگاری؛ خبرنویسی 1- روش هایی برای گزینش مهم ترین اخبار از میان هزاران خبر


روزنامه نگاری؛ خبرنویسی 1- روش هایی برای گزینش مهم ترین اخبار از میان هزاران خبر

به لطف وجود رسانه های اینترنتی، روزانه بیش از هزاران خبر در دنیا برای انعکاس در دسترس ما قرار می گیرد.

بی شک، انتشار و پوشش دان همه آنها امکانپذیر نیست و باید به دنبال پوشش دادن اخبار مهم از میان هزاران رویداد دیگر باشیم. حالا سوال اینجاست که چه عناصر یا فاکتورهایی باید در یک رویداد باشد تا آن را قابل انتشار نماید؟

در درس خبرنویسی برای آن پاسخ مناسبی داده شده است؛ وجود عناصری در یک رویداد که منجر به گزینش آن و تبدیل به خبر می شود، با عنوان ارزش های خبری(News Values) می باشد.

ارزش های خبری، معیارهای گزینش رویداد را به ما می دهد؛ ارزش هایی که در روزنامه نگاری معاصر تقریبا حالت معیار مطلوب(استاندارد) به خود گرفته اند. این هفت ارزش ها در سراسر جهان برای روزنامه نگاران آشنا و شناخته شده هستند.

1. در برگیرندگی/ فراگیری(Impact): بر تعداد فراوانی از افراد جامعه تأثیرگذار باشد.مثل خبر ضرورت دریافت کارت سوخت

2. شهرت(Eminence): اشخاص، اشیای مکان ها، نهادها و مفاهیمی که دارای شهرت هستند. مثل اخبار داعش

3. برخورد و کشمکش(Conflict): این برخوردها به شکل انسان علیه انسان، انسان علیه محیط زیست و انسان و فجایع طبیعی و خوادث مربوط به حیات وحش قابل پیگیری هستند. اخبار سرقت ها، قتل ها، جنگ ها، تصادف ها، زلزله هاو... از این قبیل خبرهای برخوردی به شمار می آیند.

4. استثنا و عجیب بودن(Oddity): به طور کلی این رویدادهای نادر را خوانندگان و مخاطبان خبرها تحت عنوان«ترین ها» می شناسند: پیرترین فرد جهان، بلندترین آسمان خراش دنیا، گل زن ترین فرد جهان و...

5. بزرگی و فراوانی تعداد و مقدار(Magnitude): این ارزش خبری عمدتا به اعداد و ارقام مربوط می شود. به عنوان مرگ 100 نفر بر اثر خوردن مشروبات الکلی تقلبی

6. مجاورت(Proximity): مخاطبان رسانه ها ترجیح می دهند که ابتدا از خبرهای مربوط به محله، شهر،کشور و کشورهای همجوار خود اطلاعات کسب کنند.

7. تازگی(Timeliness): روزنامه مثل نوزادی است که در همان روز تولد جان می سپارد. روزنامه ای از لحاظ خبری موفق تراست که حاوی «اخبار تازه تر» و به عبارت بهتر حاوی اخبار«به هنگام» باشد.

  انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 604

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

نسخه های کاربردی و کوتاه

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما