بر اساس آموزه های عرفانی

محل لوگو

روش خلاقانه دکتر نصرت پزشکیان برای درمان بیماران


روش خلاقانه دکتر نصرت پزشکیان برای درمان بیماران

«نصرت پزشکیان» در روز 28 خرداد سال 1312 و در شهر کاشان به دنیا آمد. پدرش داروساز و حکیم بود؛ پس به دنبال رشته پزشکی رفتن چندان از روحیه خانوادگی اش دور نبود. او در سال 1954، زمانی که 21 سال داشت، برای تحصیل به آلمان مهاجرت کرده و در رشته جراحی مغز و اعصاب شروع به تحصیل کرد. نصرت پس از اتمام دوره جراحی اش، به تحصیل در رشته روان درمانی روی آورد. او برای خواندن این درس و مطالعه بر روی آن، تنها به آلمان بسنده نکرد و در کشورهای سوئیس،اتریش و آمریکا هم دوره های تخصصی روان درمانی را پشت سر گذاشت. نصرت پزشکیان مؤسس آکادمی روان درمانی«ویسبادن» است که در آلمان به آموزش روان درمانی می پردازد. اما آنچه که نصرت پزشکیان را به یک چهره خاص در علم روان درمانی تبدیل می کند، چیزی فراتر از گذراندن این همه دوره تخصصی و تأسیس یک آکادمی روان درمانی است؛ او در سال 1968 روشی به نام «روان درمانی مثبت» را پایه ریزی کرد و گفته می شود که او این روش را بر اساس رویکردهای بین فرهنگی ابداع کرده است.

اما روان درمانی مثبت چیست؟

روان درمانی مثبت، نام ساده ای دارد و از روی نامش می توان تا حدی چگونگی آن را دریافت؛ ولی بهتر است حواستان را جمع کنید تا آن را با مثبت اندیشی های الکی اشتباه نگیرید. همان طور که از ظاهر این اصطلاح می توان فهمید، روان درمانی مثبت بر پایه دید مثبت به طبیعت انسان ساخته شده است. اما زمین تا آسمان با زدن عینک خوش بینی بر چشم و نادیده گرفتن واقعیات تلخ متفاوت است. این روش با تمرکز بر واقعیات خوب و روشن، تلاش می کند تا کنترل واقعیات بد را در دست بگیرد و نگذارد آن ها افساز زندگی را به دست بگیرند.

اما روش هایی که نصرت پزشکیان برای روش ابداعی اش به کار گرفت، چیزی فراتر از مثبت اندیشی هایی است که ما هر روزه با آن سر و کار داریم:« من 40 سال پیش، با دو داستان شروع کردم و اکنون بیش از 800 داستان جمع آوری و تنظیم شده است که در بیماری های مختلف مانند ترس، افسردگی،عصبانیت، حسادت، سردرد، بی خوابی، چشم درد، آلرژی، بیماری آسم، روماتیسم، مسائل زناشویی و تربیتی به کار برده می شود.»

دکتر نصرت آن داستان ها و حکایت ها را به بیماران خود می داد تا بخوانند و نتیجه گیریشان را بنویسند و سپس با توجه به آن نتیجه گیری ها، پزشک موفق می شد تا بیمار را درمان کند.

دکتر پزشکیان می گوید:« اگر داستان ها و افسانه های کهن ایرانی را نشنیده باشید، بعید است که این داستان ها را در کتاب های درسی هم نخوانده باشید؛ داستانی مثل«طوطی و بازرگان» را به خاطر می آورید؟ جالب است بدانید عمق این داستان و داستان هایی شبیه به این فقط در سرگرمی و پندهای زودگذر نیست؛آن ها می توانند شفابخش باشند؛ تنها باید بدانید که چطور از آن ها استفاده کنید.»

پروفسور نصرت پزشکیان حدود 38 هزار پزشک را تا سال 2006 در قسمت روان درمانی و روان کاوی آموزش داده است. او موفق به کسب نشان لیاقت که در واقع بزرگ ترین مدال آلمان است هم برای تلاش در راه سلامت همگانی و ارتباط مثبت میان شرق و غرب شده است.

دکتر نصرت پزشکیان و مدال لیاقت آلمان

علاوه بر این، در ژنو هم جایزه ابوعلی سینا را به خود اختصاص داد. پروفسور پزشکیان در 7 اردیبهشت سال 1389 از دنیا رفت و یاد و خاطره اش را در روش ابداعی و کتاب ها و مقالاتی که نوشت و همسر و دو فرزندش که همگی در همان حرفه مشغول به کار هستند، به جای گذاشت.

 

  انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 1063

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

نسخه های کاربردی و کوتاه

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما