بر اساس آموزه های عرفانی

محل لوگو

پنج روش برای مقابله با بدهی ها


پنج روش برای مقابله با بدهی ها

1.طرز فکر صحیح داشته باشید

وقتی پای بدهی به میان می‌آید، تنها طرز فکری که به ذهن خطور می‌کند، یک رویارویی ظالمانه است. ما باید به بدهی، به عنوان دشمنی واقعی برای زندگی مالی خود نگاه کنیم. اگر شروع کنیم بگوییم که «خُب، کمی بدهی اینجا دارم و شاید هم کمی بدهی آنجا داشته باشم»، به زودی خواهید دید که همه جا بدهی زیادی به بار آورده‌اید. به همین ترتیب، وقتی ما پول را پس‌انداز و سرمایه‌گذاری می‌کنیم، مسلماً اوضاع می‌‌تواند بدتر شود و بدهی نیز چند برابر می‌گردد و هر ماه که می‌گذرد، شما بیشتر در بدهی فرو می‌روید. طرز فکر صحیح آن است که ما باید از زیر بار بدهی خارج شویم و از قرض گرفتن خودداری کنیم. آیا طرز فکر شما همین است؟ در بسیاری از مواقع، ما محصول محیطی هستیم که در آن پرورش یافته‌ایم یا هم‌اکنون با آن در ارتباط می‌باشیم. آیا اخیراً به طرز فکر خود در مورد بدهی، اندیشیده‌اید؟

2.شناخت بیشتری به دست بیاورید

برخی افراد، هیچ اطلاعی از مقدار دقیق بدهی خود ندارند.اگر شما ندانید که الان در کجا قرار دارید، نمی‌توانید برای آینده‌ی خود برنامه‌ریزی کنید. به این جنبه‌ی آن فکر کنید. تصور کنید قصد دارید به ملاقات یکی از دوستان خود بروید و برای رسیدن به خانه‌ی او، نیازمند راهنمایی هستید. وقتی از کسی راهنمایی می‌گیرید، آن شخص از شما سؤال ‌می‌کند که از کجا می‌آیید. معمولاً، شهر و آدرس خود را به آن شخص می‌گوییم و سپس، او راهنمایی‌های لازم برای اینکه بتوانیم از جایی که الان هستیم، به محل مورد نظر برسیم را در اختیار ما قرار می‌دهد. به هر حال، تصور کنید ما به آن شخص گفته‌ایم که نمی‌دانیم از کجا آمده‌ایم. او نمی‌تواند ما را راهنمایی کند زیرا او نمی‌داند به ما بگوید به شمال بروید یا جنوب، به شرق بروید یا غرب.

همین مثال، در رابطه با اطلاع داشتن از جایگاه مالی خود نیز صدق می‌کند. اگر هدف شما پس‌انداز کردن 1 میلیون دلار باشد، برنامه‌ی شما وقتی که هم‌اکنون 750 هزار دلار پس‌انداز کرده‌اید باید با وقتی که 100 هزار دلار طلب از مصرف‌کنندگان دارید، متفاوت باشد. مشخص کنید که الان از لحاظ مالی در چه جایگاهی قرار دارید – شناختی از جایگاه مالی خود به دست آورید. در این رابطه، ضرب‌المثل قدیمی که عنوان می‌دارد «دانش، توانایی و قدرت است»، صدق می‌کند. در شناخت اینکه از لحاظ مالی در چه جایگاهی ایستاده‌اید، قدرتی وجود دارد زیرا تنها پس از شناخت این جایگاه است که می‌توانید برای آینده مالی خود برنامه‌ریزی کنید.

 3.کمک بگیرید

موقعی که مریض هستید، به پزشک مراجعه می‌کنید. وقتی قصد دارید در یک رشته ورزشی پیشرفت کنید، مربی می‌گیرید. زمانی هم که بدهی دارید، باید کمی کمک بگیرید. بسته به مقدار بدهی و قرضی که دارید، شما باید به دنبال درجات مختلفی از کمک گرفتن باشید. اگر شما در کارت اعتباری وام خود، 2000 تا 5000 دلار پول دارید، ممکن است فقط به دوستی نیاز داشته باشید که بتواند در پرداخت اقساط ماهیانه، به شما کمک کند. از سوی دیگر، اگر شما تا سر در بدهی فرو رفته‌اید، مثلاً در کارت اعتباری وام خود 50000 دلار پول دارید، ممکن است لازم باشد از یک مشاور مالی کمک بگیرید. مشاور مالی می‌تواند به شما در مواجه شدن با بانک‌ها یا اشخاص وام‌دهنده کمک کند. در این شرایط، اجازه ندهید که غرور شما مانع از کمک گرفتن از دیگران شود. هر شخصی در مواقعی از زندگی خود نیازمند کمک گرفتن از دیگران می‌شود و افراد عاقل، هر زمان که نیاز باشد از دیگران کمک می‌گیرند. اگر شما بدهی دارید و برای مدیریت کردن بدهی خود نیازمند کمک گرفتن هستید، حتماً از دیگران کمک بگیرید. آینده شما به آن وابسته است.

روش هایی عملی برای ایجاد ذهنیت مثبت پولساز

 4.کنترل کنید

برای یک دقیقه، به مفهوم بدهی فکر کنید، به‌ویژه به موضوع خاصِ قرض گرفتن برای خریدن وسیله‌ای که آن را دوست دارید اما از سرمایه لازم برای خرید آن برخوردار نیستید. هرگز امکان ندارد که با این دید به مسئله بدهی نگاه کنید، اما چیزی که شما واقعاً در این رابطه می‌گویید آن است که «من پول کافی برای خریدن آن وسیله را ندارم، اما بقدری آن را دوست دارم که بیش از این نمی‌توانم بدون آن ادامه دهم». حتی من حاضرم برای خریدن این وسیله، 10 تا 20 درصد بیشتر از قیمت آن نیز بپردازم. اصل این قضیه، مسئله‌ی کنترل است.

آیا شما می‌توانید تمایلات خود را کنترل کنید؟ یا به عبارت بهتر، آیا شما امیال خود را کنترل می‌کنید؟ آیا شما بر زندگی خود کنترل دارید؟ آیا شما مسئولیت اعمال خود را بر عهده می‌گیرید و آیا تصمیم دارید که دیگر با استفاده از وام‌های اعتباری، چیزی نخرید و بیش از این خود را گرفتار بدهی نکنید و آینده مالی خود را به خطر نیندازید؟ اگر می‌خواهید فقیر باشید، این 6 کار را انجام دهید.

 5.برنامه‌ریزی کنید

برای خارج شدن از زیر بار بدهی، باید برنامه‌داشته باشید. این برنامه باید ساده، کارآمد، قابل اجرا و متناسب با زندگی شخصی شما باشد. در این رابطه، یکسری اصول بنیادین وجود دارد که شما می‌توانید از آن‌ها پیروی کنید اما هر فردی دارای درآمد و مقدار بدهی متفاوتی در مراحل مختلف زندگی خود است و باید متناسب با آن‌ها برنامه‌ریزی کند. برنامه‌ی مورد نیاز برای یک زوج 50 ساله‌ که سالانه 125 هزار دلار درآمد و 50 هزار دلار بدهی دارند، با برنامه‌‌ی مورد نیاز برای یک مرد مجرد 25 ساله که سالانه 30 هزار دلار درآمد و 10 هزار دلار بدهی دارد، متفاوت است.

راه‌حل مسئله، داشتن برنامه است. وقتی برنامه‌ای دارید که متناسب با نیازهای شما است، سپس تا حد امکان خود را ملزم به اجرای منظم آن برنامه کنید. برنامه شما باید دربرگیرنده جزئیات تدابیر لازم برای مخارج، درآمد، پس‌انداز، سرمایه‌گذاری و ... باشد. به خوبی روزی را به یاد دارم که به استاد خود آقای شوآف گفتم «اگر من پول بیشتری داشتم، می‌توانستم برنامه بهتری داشته باشم». او در جواب من گفت «نه، من می‌گویم که اگر تو برنامه بهتری داشتی، می‌توانستی پول بیشتری به دست بیاوری». به خاطر داشته باشید، این مبلغ نیست که ارزش مالی داشته باشد، این برنامه است.

در اینجا، به چند اصل دیگر که می‌توانند برای برنامه‌ی شما جهت خارج شدن از زیر بار بدهی سودمند باشند، اشاره می‌شود:

تمامی مخارج خود را یادداشت کنید. یک دفتر حساب یا دفتر وقایع روزانه یا دفتر یادداشت یا هر چیز دیگری که به کارتان می‌آید، داشته باشید و تمامی داد و ستدهای خود را در آن ثبت کنید. انجام این کار، بسیار مهم است و باعث می‌شود تا هُشیار شوید، خود را مجبور کنید تا تمامی تصمیماتی که گرفته‌اید را مجدداً بررسی نمایید و به شما کمک می‌کند تا نسبت به خرج‌هایی که کرده‌اید، پاسخگو باشید. در تمامی شارژ کردن‌های آتی کارت اعتباری، بدون استثناء، شارژهایی که برای مخارج ماه‌های قبل گرفته‌اید را به‌طور کامل پرداخت کنید. این کار باعث می‌شود تا پولی بابت سود جدید پرداخت نکنید. اگر شما قادر نیستید که فوراً این کار را انجام دهید، آن را به عنوان هدفی برای خود قرار دهید که باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن، قادر به انجام آن شوید.

مشخص کنید که هر ماه چه مقدار پول اضافی می‌توانید برای بدهی خود خرج کنید و تمامی آن را به وام‌های با بیشترین سود، اختصاص دهید. آینده مالی شما می‌تواند شگفت‌آور باشد؛ این آینده می‌تواند همانطورکه شما می‌خواهید باشد. بخشی از ارثیه‌ای که شما می‌توانید از خود باقی بگذارید، مستقل از وضعیت مالی شما می‌شود اما این کار مستلزم انجام خودکاوی‌های عمیق و گرفتن تصمیمات سخت به‌منظور مشخص کردن اینکه شما دقیقاً در زندگی به دنبال چه هستید، می‌باشد. به هر حال، یکی از اولین مسائلی که باید به آن بپردازید، مسئله‌ی بدهی است. عالی می‌شود اگر شما هیچ بدهی نداشته باشید. اگر بدهی دارید، زندگی برای شما به پایان نرسیده است و شما هنوز می‌توانید به هر آنچه که دوست دارید برسید اما فقط در صورتی که خود را ملزم به تغییر دادن اولویت‌هایتان کنید.

نکته:(خیلی تفاوتی ندارد؛ می توانید تمام واحدهای پولی که در متن مذکور به دلار آمده است را به ریال تبدیل کنید.)

  انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 426

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

نسخه های کاربردی و کوتاه

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما